Ragby proti sobě hrají dvě patnáctičlenná mužstva. Hraje se 2×40 minut na hřišti o rozměrech max. 100×70 m s brankami ve tvaru písmene H.
Cílem hry je dopravit míč nesením nebo kopáním do soupeřova brankoviště a tam jej položit. Hráči si mohou míč podávat, běžet s ním, kopat do něj, přihrávat si jej, ale nesmějí si jej házet dopředu. Hráč smí být atakován soupeřem, pouze pokud nese míč. Utkání řídí jeden hlavní rozhodčí, kterému pomáhají dva pomezní.
V ragby má každý post své číslo základní sestava z pravidla nastupuje s čísly od 1 do 15. Níže jsou vysvětlena tato čísla.
Čísla |
Název postu |
Hlavní úkoly |
1,3 | Pilíř | První řada v mlýnu, hlavní úkol vybojovat balon z mlýnu |
2 | Mlynář | Mele balon vhozený do mlýnu, zpravidla vhazuje do autu |
4,5 | Druhá řada | Zpravidla vyšší hráči tzv. skokani v autech |
6,7 | Rváček | Hlavní náplní je bránit a zahajovat útok ze statických fází hry |
8 | Vazač | Zakládá útok z mlýnu podporuje spoluhráče v rucku a maulu |
9 | Mlýnová spojka | Vhazuje do mlýna, rozehrává balon útoku, rozhoduje o útočných fázích hry, jestli půjde útok rojem či útokem |
10 | Útoková spojka | Dobrý kopáč, mozek týmu, rozhoduje o taktice překonání obrany v různých herních situacích |
11,14 | Křídlo | Rychlí útočník často zakončovatel akcí |
12,13 | Tříčtvrtka | Dobří skládači, hlavní jejich cíl je překonat obranu |
15 | Zadák | Skládat, skládat, skládat |
Hráči s čísly 1 až 8 jsou tzv. rojníci, jejich hlavním úkolem je vybojovat balon na svou stranu z různých herních situacích (aut, mlýn, maul, ruck). Přičemž každý z těchto osmi hráčů má své specifické úkoly na hřišti.
Hráči s čísly 9 a 10 jsou tzv. spojky přes tyto dva hráče je zahajována většina útoků právě oni rozhodují jak bude hra postupovat
Hráči 11 až 15 jsou tzv. útočníci, opět každý z těchto hráčů má své specifické role ve hře. Samozřejmě nejdůležitějším úkolem těchto hráčů je prolomit obranu soupeře a zamezit jeho útoku. Bez roje však žádný útok nezmůže nic.
Mlýn - mlýnového seřazení se zúčastňují hráči s čísly 1 až 8 tedy roj, mlýn nastává především po technické - chybě předhozu
Aut - autové seřazení nastává dotkne-li se hráč nesoucí balon autové čáry nebo pokud se balon dostane mimo hřiště tedy za autovou čáru
Předhoz - nastává tehdy, kdy je přihrávka vedena směrem dopředu nebo když hráč chytající balon nezpracuje a "vypadne" mu dopředu
Skládka - jediný povolený způsob obránce jak zastavit útočníka, skládka může být provedena pouze od prsou níže, jinak jde to nebezpečná/vysoká skládka ta je proti pravidlům
Ofsajd - neboli postavení mimo hru, nastává tehdy, kdy hráč hraje na soupeřově straně a úmyslně zabraňuje hře soupeři
Maul - fáze hry, kdy hráči tlačí proti sobě a balon je v pohybu s maulem (hráč, který má balon v držení stojí na nohou)
Ruck - hráč se po skládce dostane na zem a hráči o něj bojují (hráč nesmí s balonem na zemi hrát!!)
Položení tzv. pětky za 5 bodů
Po položení následuje konverze (kop po pětce) za 2 body (kop se prování z kolmice, kde byla pětka položena)
Trestný kop (z místa přestupku) za 3 body
Dropgoal - neboli kop ze hry za 3 body (kopající hráč pustí balon na zem a vede kop do H)